Wymiana opon – jedyne ogniwo łączące pojazd z nawierzchnią drogi.

18 września 2020

Wymiana opon – zrób to!

Wiemy, że słyszałeś to już wcześniej, ale jest to temat na tyle istotny, że należy o tym pisać w każdym sezonie wymiany opon. Opony w pojeździe stanowią jedyne ogniwo łączące je z nawierzchnią drogi. Pomyśl o tym przez chwilę. Możesz mieć najpotężniejszy silnik, najbardziej wyrafinowaną skrzynię biegów, wyszukane zawieszenie, ale to opony i hamulce ratują Tobie życie.

Technologie opon

Nowa technologia opon jest na najwyższym światowym poziomie i wciąż się poprawia. W rzeczywistości to naprawdę niesamowite, że podczas gdy kiepskie opony mogą zaszkodzić super bolidom, świetne opony mogą zdziałać cuda w przypadku mniej niż fantastycznego samochodu. Innymi słowy, istnieją przypadki, w których technologia opon wykracza poza wiele samochodów na drogach.

Kiedy wymiana opon?

Wymiana opon na zimowe powinna nastąpić gdy temperatura spada poniżej 7°C.
W sezonie zimowym zmienia się dynamika reakcji na warunki atmosferyczne i nie warto czekać do pierwszego śniegu i mrozu. Nie zastanawiamy się więc zbyt długo, kiedy wymieniać opony na zimowe i nie dajemy się zaskoczyć warunkom na drodze.

Jeśli kupiłeś nowy pojazd i doszedłeś do momentu, w którym musisz wymienić opony, istnieje na to kilka sposobów.

Najłatwiejszym sposobem jest odczytanie dokładnego rozmiaru i marki opony, która była montowana w pojeździe, gdy był nowy.

Możesz rozważyć zakup opony lepszej jakości takiej, która poprawi prowadzenie na suchej i / lub mokrej nawierzchni.

Wybór odpowiedniej opony wiąże się z wieloma względami.  Aby jednak ten proces był mniej przerażający, rozważając zakup opon, pamiętaj o prostych wskazówkach.

Poznaj swoje oczekiwania i zastanów się nad stylem jazdy.
Ta kwestia jest ważna dla ogólnej przyjemności z jazdy, a nasi serwisanci  pomogą ci określić, jakiego typu opony potrzebujesz. Upewnij się, że  dokładnie się komunikujecie względem wymagań, co do stylu jazdy i zaleceń producenta pojazdu.

Pytaj…

Żywotność bieżnika: wysokość bieżnika nowej opony waha się pomiędzy 8 a 10 mm. Minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika, na której można bezpiecznie jeździć opony letniej to 3 mm, a minimalny bieżnik opony zimowej to 4,5 mm. Poniżej tych wartości opony tracą swoje właściwości trakcyjne i nie gwarantują już bezpieczeństwa.

Informuje o maksymalnej prędkości pojazdu, z jaką może się bezpiecznie poruszać. Oznaczony jest najczęściej pojedynczą literą do której przypisana jest wartość prędkości. Radzenia sobie opony na mokrej nawierzchni: w ogumieniu na deszcz stosuje się kierunkową rzeźbę bieżnika lub asymetryczną z elementami kierunkowymi. Szerokie rowki efektywnie usuwają wodę spod kół, a samochód nie traci kontaktu z drogą.

Profil:  Niskoprofilowa opona, taka jak seria 50 lub 40, wygląda świetnie, ale może być twarda na nierównościach lub dziurach w porównaniu z oponami 55 lub 60. Opona o niższym profilu  naraża felgę na uszkodzenia. Opony o niższym profilu mają również sztywniejsze ściany boczne, co poprawia prowadzenie, ale zwiększa twardość  jazdy. Chodzi o uzyskanie kompromisu pomiędzy jakością prowadzenia, a amortyzacją.

Poziom hałasu: Niektóre wzory bieżników są głośniejsze niż inne i różnią się znacznie w zależności od marki opon i konstrukcji bieżnika. Jeśli większość Twojej jazdy odbywa się po ulicach miast o niższej prędkości, nie będzie to miało większego znaczenia. Ale jeśli chodzi o jazdę po autostradzie, warto rozważyć opcje zakupu opon o niższym wskaźniku głośności.

Kierowco pamiętaj! “Opony to jedyne ogniwo łączące pojazd z nawierzchnią drogi.”

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *