Serwis klimatyzacji przed urlopem?

14 maja 2021

Sprawna i wydajna klimatyzacja w pojeździe to konieczność, nie tylko, kiedy wybieramy się na urlop. Serwisowana klimatyzacja daje gwarancję podróżowania w komforcie i przyczynia się do mniejszego zmęczenia kierowcy.

Warto dbać o klimatyzację przez 12 miesięcy w roku i serwisować układ nawiewny przynajmniej raz w roku, a czynnik chłodzący uzupełniać co 2 lata. Wynika to z faktu, że co do zasady nawet w szczelnym układzie klimatyzacji dochodzi do utraty czynnika do 15% rocznie.

W okresie zimowym i jesiennym rzadziej używamy klimatyzacji w pojeździe. Warto pamiętać, że klimatyzacja spełnia w pojeździe dwie funkcje. Nie tylko chłodzi, ale skutecznie osusza powietrze w pojeździe. Załączenie kompresora w tym okresie działa pozytywnie na cały układ chłodzący i pomaga również w osuszaniu wnętrza kabiny pojazdu.

Klimatyzacja używana okresowo boryka się z wieloma usterkami. Kompresor czasami w ogóle się nie załącza, a w sporadycznie pracującym układzie dochodzi do rozszczelnienia samego układu i uszkodzenia uszczelek. W przewodach wentylacyjnych dochodzi do namnażania się roztoczy, grzybów i bakterii.

W okresie letnim wraz z podwyższeniem się temperatury zaczynamy sobie przypominać o klimatyzacji samochodowej. Okazuje się, że przed nami ciekawy wyjazd, a nasza klimatyzacja wymaga serwisu.

Jak zatem podejść do serwisu klimatyzacji samochodowej?

Przy założeniu, że prawidłowo wykonany serwis klimatyzacji jest procesem rozłożonym w czasie, warto zaplanować go wcześniej, przed planowanym urlopem.

Prawidłowo wykonany serwis trwa około 1,5 godziny. W tym czasie wytwarza się próżnię w układzie. Trwa to około 25 minut. Następnie dokonuje się próby szczelności całego układu. Próba szczelności wymaga 4-5 minut. Do szczelnego układu wprowadza się (uzupełnia) czynnik. Następnie dokonuje się kolejnej próby szczelności. Po wykonaniu podstawowych czynności związanych z uzupełnieniem czynnika chłodzącego, przystępuje się do odgrzybiania, a następnie ozonowania. Trwa to około 30 minut.

Odgrzybianie i ozonowanie

Czyszczenie parownika i przewodów wentylacyjnych dokonuje się: ozonem lub środkiem chemicznym. Ozonowanie przeprowadzamy bez filtra kabinowego. Włączamy klimatyzację, ustawiamy na minimalną temperaturę i obieg zamknięty. Podczas pracy urządzenia nie wolno przebywać w samochodzie, a po całym procesie należy dokładnie wywietrzyć wnętrze.

Po ozonowaniu czas na nowy filtr kabinowy

Raz w roku lub częściej po czyszczeniu układu, należy wymienić filtr kabinowy. W ofercie rynkowej dostępne są trzy rodzaje filtrów kabinowych. Standardowe filtry pyłowe, są rozwiązaniem najtańszym. Cechują się najsłabszą absorpcją szkodliwych czynników szkodliwych.
Filtry z węglem aktywnym swoją dużą powierzchnią absorpcyjną są w stanie zatrzymać cząsteczki stałe oraz szkodliwe gazy. Węgiel pochłania nieprzyjemne zapachy.
Trzeci rodzaj filtrów kabinowych posiada prócz węgla aktywnego dodatkową warstwę biofunkcjonalną. Zaopatrzone w polifenol, pochłaniają wolne alergeny. Dodatkowo warstwa ta stanowi powłokę antybakteryjną chroniącą przed rozwojem pleśni i bakterii na powierzchni filtra.

Rozszczelniony układ i inne usterki

W przypadku, kiedy klimatyzacja była używana okresowo, doszło do rozszczelnienia układu lub usterki samego kompresora czas serwisu klimatyzacji znacząco się wydłuża. Wynika to z czasu potrzebnego na diagnozę rozszczelnienia, wymianę kompresora, dławika, wymianę uszczelek i parownika. Przy usłudze wymiany kompresora dokonuje się również czyszczenia przewodów w celu uniknięcia zanieczyszczenia układu cząsteczkami stałymi zużytego układu.

Obecnie w wielu przypadkach producenci używający układów NRF w ramach usługi gwarancyjnej wymagają przedstawienia szczegółowych danych co do ilości i jakości wymiany samego czynnika chłodzącego, jak również informacji z serwisu o dokonaniu czyszczenia (tzw. płukania) przewodów klimatyzacji.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *