Sprawna i wydajna klimatyzacja w pojeździe to konieczność, nie tylko, kiedy wybieramy się na urlop. Serwisowana klimatyzacja daje gwarancję podróżowania w komforcie i przyczynia się do mniejszego zmęczenia kierowcy.
Warto dbać o klimatyzację przez 12 miesięcy w roku i serwisować układ nawiewny przynajmniej raz w roku, a czynnik chłodzący uzupełniać co 2 lata. Wynika to z faktu, że co do zasady nawet w szczelnym układzie klimatyzacji dochodzi do utraty czynnika do 15% rocznie.
W okresie zimowym i jesiennym rzadziej używamy klimatyzacji w pojeździe. Warto pamiętać, że klimatyzacja spełnia w pojeździe dwie funkcje.
Nie tylko chłodzi, ale skutecznie osusza powietrze w pojeździe. Załączenie kompresora w tym okresie działa pozytywnie na cały układ chłodzący i pomaga również w osuszaniu wnętrza kabiny pojazdu.
Klimatyzacja używana okresowo boryka się z wieloma usterkami. Kompresor czasami w ogóle się nie załącza, a w sporadycznie pracującym układzie dochodzi do rozszczelnienia samego układu i uszkodzenia uszczelek.
W przewodach wentylacyjnych dochodzi do namnażania się roztoczy, grzybów i bakterii. W okresie letnim wraz z podwyższeniem się temperatury zaczynamy sobie przypominać o klimatyzacji samochodowej. Okazuje się, że przed nami ciekawy wyjazd, a nasza klimatyzacja wymaga serwisu.
Jak zatem podejść do serwisu klimatyzacji samochodowej?
Przy założeniu, że prawidłowo wykonany serwis klimatyzacji jest procesem rozłożonym w czasie, warto zaplanować go wcześniej, przed planowanym urlopem.
Prawidłowo wykonany serwis trwa około 1,5 godziny. W tym czasie wytwarza się próżnię w układzie. Trwa to około 25 minut. Następnie dokonuje się próby szczelności całego układu.
Próba szczelności wymaga 4-5 minut. Do szczelnego układu wprowadza się (uzupełnia) czynnik. Następnie dokonuje się kolejnej próby szczelności.
Po wykonaniu podstawowych czynności związanych z uzupełnieniem czynnika chłodzącego, przystępuje się do odgrzybiania, a następnie ozonowania. Trwa to około 30 minut.
Odgrzybianie i ozonowanie
Czyszczenie parownika i przewodów wentylacyjnych dokonuje się: ozonem lub środkiem chemicznym. Ozonowanie przeprowadzamy bez filtra kabinowego. Włączamy klimatyzację, ustawiamy na minimalną temperaturę i obieg zamknięty.
Podczas pracy urządzenia nie wolno przebywać w samochodzie, a po całym procesie należy dokładnie wywietrzyć wnętrze.
Po ozonowaniu czas na nowy filtr kabinowy
Raz w roku lub częściej po czyszczeniu układu, należy wymienić filtr kabinowy. W ofercie rynkowej dostępne są trzy rodzaje filtrów kabinowych. Standardowe filtry pyłowe, są rozwiązaniem najtańszym.
Cechują się najsłabszą absorpcją szkodliwych czynników szkodliwych. Filtry z węglem aktywnym swoją dużą powierzchnią absorpcyjną są w stanie zatrzymać cząsteczki stałe oraz szkodliwe gazy.
Węgiel pochłania nieprzyjemne zapachy. Trzeci rodzaj filtrów kabinowych posiada prócz węgla aktywnego dodatkową warstwę biofunkcjonalną.
Zaopatrzone w polifenol, pochłaniają wolne alergeny. Dodatkowo warstwa ta stanowi powłokę antybakteryjną chroniącą przed rozwojem pleśni i bakterii na powierzchni filtra.
Rozszczelniony układ i inne usterki
W przypadku, kiedy klimatyzacja była używana okresowo, doszło do rozszczelnienia układu lub usterki samego kompresora czas serwisu klimatyzacji znacząco się wydłuża. Wynika to z czasu potrzebnego na diagnozę rozszczelnienia, wymianę kompresora, dławika, wymianę uszczelek i parownika.
Przy usłudze wymiany kompresora dokonuje się również czyszczenia przewodów w celu uniknięcia zanieczyszczenia układu cząsteczkami stałymi zużytego układu.
Obecnie w wielu przypadkach producenci używający układów NRF w ramach usługi gwarancyjnej wymagają przedstawienia szczegółowych danych co do ilości i jakości wymiany samego czynnika chłodzącego, jak również informacji z serwisu o dokonaniu czyszczenia (tzw. płukania) przewodów klimatyzacji.