Wymiana opon a geometria kół

5 stycznia 2021

Trwa ekologiczny wyścig z czasem o oszczędności paliwa i zmniejszenie emisji spalin. Czy wiesz, że wadliwie ustawiona geometria kół powoduje zwiększone zużycie paliwa (do 4%). Odpowiada za to skośne ustawienie auta do toru jazdy, które wywołuje dodatkowe opory.

Wymiana opon a geometria kół 3D

Sezonowa wymiana opon letnich na zimowe i zimowych na letnie zobowiązuje do sprawdzenia zbieżności i ustawienia geometrii. Uzyskujemy wtedy pewność, że nasze auto będzie się prowadziło pewnie i bezpiecznie. Dodatkowym atutem pozostają: dłuższa żywotność opon.

Prawidłowo zamontowane ogumienie powinno służyć przez 5 lat. Koszt czterech nowych opon, nawet tych budżetowych do popularnego auta obciąża znacznie budżet. Źle ustawiona geometria kół wpływa negatywnie na ich równomierne zużycie.
Odchylenia od ustalonych zależnościach geometrycznych części zawieszenia przyspieszają zużycie opon już używanych, służących kierowcy na przykład tylko 3 lata. Degradacja następuje szybko. Wynika to z faktu „leżakowania” i złego przetrzymywania opon w garażu. Wystarczy lekka deformacja i złe ustawienie geometrii, by opony zużywały się szybciej i nierównomiernie.

Czy po zakupie nowych opon należy ustawiać geometrię?

Właściciele pojazdów często montują nowe ogumienie bez ustawiania geometrii  zawieszenia w myśl tezy: “Samochód nie sprawiał problemów, prowadził się komfortowo, nie ściągał, opony nie hałasowały.”
Opony używane w pojeździe podczas zużywania „układają” się do pracy z zawieszeniem. Nowe opony będą układać się inaczej i nierównomiernie zużywać.

Ustawianie geometrii kół 3D – polega na regulacji następujących parametrów:

kąta pochylenia koła – złe ustawienie tego parametru powoduje przyspieszone zużycie bieżnika na bokach opony,

kąta pochylenia sworznia zwrotnicy – złe ustawienie tego parametru powoduje trudności w utrzymaniu kierunku jazdy,

kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy – złe ustawienie w tym przypadku wiąże się z dużą wrażliwością auta na boczne podmuchy wiatru,

zbieżności kół – złe ustawienie zbieżności kół powoduje przyspieszone zużycie opon od strony pojazdu (wewnętrznej części opony),

Wraz z zakończeniem sezonu zimowego, warto odwiedzić warsztat, aby skorygować ustawienie geometrii kół.

Geometria 3D – Stacja serwisowa CEL

geometria-3d-stacja-serwisowa-cel

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *