Wymiana płynów w samochodzie

24 lutego 2021

Jakie płyny wymieniać w samochodzie?

Wymiana oleju silnikowego

Producent jasno określa wytyczne,  co do przebiegu jaki może pokonać silnik po wymianie oleju. Standardowe teoretyczne wartości zawierają się
w przedziale od 15 tys. km do 30 tys. km.

Praktyka jednak wskazuje, że dla większości silników olej powinno się wymieniać co 15-20 tyś. km, a w intensywniej eksploatowanych jednostkach – nawet co 10 tys. km.

Przy zakupie używanego samochodu doradzamy, aby wymienić olej silnikowy niezależnie od zapewnień poprzedniego właściciela pojazdu.
Wymieniając olej, powinniśmy kierować się jego parametrami. Rodzaj oleju jaki powinno się stosować do silnika w dużym stopniu zależy od przebiegu pojazdu i informacji, czym zalewany był silnik przed wymianą.

Nasi serwisanci doradzą jaki olej najlepiej wybrać

Jeśli nie wiesz jaki olej poprzednio pracował w twoim silniku, podpowiemy który jest odpowiedni.

Wymiana oleju to także wymiana filtra?

Przy każdej wymianie oleju powinniśmy również wymienić filtr oleju. Filtr oczyszcza olej z mikro zanieczyszczeń, które niekorzystnie wpływają na żywotność jednostki.

Wymiana oleju w skrzyni biegów

Olej przekładniowy, mimo że nie pracuje pod tak dużym obciążeniem jak silnikowy, również podlega procesom starzenia.

Systematyczna wymiana, z punktu widzenia żywotności, jest koniecznością, przeważnie co 60–120 tys. kilometrów przebiegu.

Wymiana środka smarującego jest gwarancją bezawaryjnej pracy. Nowy olej lepiej smaruje, chłodzi i czyści elementy skrzyni biegów. Takie działania prewencyjne zmniejszają ryzyko wystąpienia poważnej awarii lub znacznie mogą odsunąć ją w czasie.

Wymieniając olej w skrzyni, należy wybrać olej zgodny ze specyfikacją producenta pojazdu. Tu korzystamy ze skali API GL oraz klasy lepkościowej SAE.

Do skrzyń automatycznych (ze sprzęgłem hydrokinetycznym i sprzęgłami sterującymi) oraz dwusprzęgłowych wymaga się oleju typu ATF o odpowiednich parametrach lepkości.

Charakterystyka pracy tych skrzyń wymaga częstszych zmian środka smarującego, nawet co 40–50 tys. km (w przypadku niektórych skrzyń dwusprzęgłowych).

Ważne jest, aby olej był dopasowany do konkretnego modelu samochodu. Zły wybór środka smarującego i chłodzącego może spowodować niewłaściwą reakcję z materiałami użytymi przez producenta skrzyni biegów.

Jeśli nie wiesz jaki olej jest odpowiedni dla Twojej skrzyni, zleć wymianę w serwisie samochodowym.

Wymiana płynu chłodniczego

Wielu kierowców skupia się na harmonogramie wymiany oleju, a uwadze umyka regularna wymiana płynu chłodniczego.

Jak często należy wymieniać płyn chłodniczy?

Płyn chłodniczy pośrednio odpowiada za sprawność wielu elementów. Utrzymuje odpowiednią temperaturę jednostki zarówno zimą, jak i latem.

Normy i praktyka co do zasady wskazuje na wymianę krzemianowego specyfiku (oznaczenie IAT) co dwa lata, a bezkrzemianowego (OAT) co 5.

Dlaczego warto wymieniać płyn chłodniczy?

Płyn chłodniczy posiada wiele dodatków, które neutralizują jego żrące właściwości. W procesie eksploatacji płynu, ich aktywność spada.  W tym czasie układ chłodniczy narażony jest na proces rdzewienia. Następuje zmniejszenie efektywności układu chłodzenia, które prowadzi do przegrzania silnika i kosztownej naprawy.

Jak sprawdzamy jakość płynu chłodniczego?

Jakość płynu chłodniczego sprawdzamy przy użyciu odpowiedniego przyrządu, który mierzy temperaturę zamarzania cieczy chłodzącej. Zbyt wysoka, informuje nas o konieczności dokonania wymiany płynu.

Wymiana płynu hamulcowego?

Nowoczesne pojazdy wyposażone w układy ESP i EBS są szczególnie wrażliwe na jakość płynu hamulcowego. Odpowiedni płyn musi mieć odpowiednią lepkość i umożliwiać szybsze zmiany ciśnienia w układzie. Szczególnie istotna jest również jego temperatura wrzenia. Płyny hamulcowe są niezwykle mocno higroskopijne i z czasem w ramach absorpcji ich stosunek względem wody się zmienia.  Im więcej wody w płynie, tym ma on niższą temperaturę wrzenia.

W czasie intensywnego hamowania płyn gwałtownie się nagrzewa. Jeśli płyn straci swoje właściwości i się zagotuje, powstaną pęcherzyki gazu, które uniemożliwiają mu przekazywanie siły z pedału hamulca na tłoczki w zaciskach. Efekt? Pedał pozostanie w podłodze, a skuteczność hamulców spadnie do zera.

Jednym słowem warto działać prewencyjnie, dbać o swój pojazd i dokonywać okresowych przeglądów serwisowych w celu wyeliminowania czynników mających wpływ nie tylko na szybsze zużycie naszego pojazdu, ale przede wszystkim na nasze bezpieczeństwo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *