Wymiana oleju w silniku – przed zimą czy po zimie?

14 września 2021

Jesień i zima  to pogarszające się warunki na drodze. Świadomośc aury i jej skutków w postaci utrudnionego rozruchu, słabnących baterii, zamarzniętych zamków i uciążliwie parujących szyb spędza sen z powiek kierowców. Dlatego warto prewencyjnie przeciwdziałać, serwisować, niż czekać do ostatniego momentu i naprawiać kosztowne awarie.

Czy warto więc przed nadejściem pierwszych mrozów zadbać o  wymianę oleju silnikowego?

Dlaczego olej silnikowy jest tak ważny?

Olej silnikowy spełnia szereg kluczowych funkcji w silniku. Chroni ruchome elementy jednostki napędowej przed zatarciem. Pokrywa je cienką warstwą filmu olejowego, zmniejszając współczynnik tarcia między nimi.

Olej silnikowy odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury w silniku – obmywa i chłodzi rozgrzane elementy, odprowadzając nadmiar ciepła do miski olejowej.

Neutralizuje kwaśne związki i tym samym zabezpiecza jednostkę napędową przed korozją, a dzięki dodatkom myjącym utrzymuje wszystkie elementy w czystości.

srodek-smarujacy-jednostke-napedowa

Konsekwencje jazdy ze zużytym olejem

Każdy kierowca wie, że olej należy regularnie wymieniać.  Jazda ze zużytym środkiem smarującym degraduje silnik. Wraz z eksploatacją oleju pogarszają się jego wszystkie właściwości. Zmienia się zasadowość i lepkość. Olej przestaje radzić sobie z efektywnym smarowaniem i oczyszczaniem silnika i tym samym nie zapewnia mu należytej ochrony przed zatarciem i korozją.

W konsekwencji może dojść do obrócenia się uszkodzenia turbosprężarki, zniszczenia zaworów lub tłoków. Tego typu uszkodzenia generują  wysokie koszty naprawy, a nawet konieczność kompletnego remontu jednostki napędowej.

Jak często wymieniać olej silnikowy?

Olej silnikowy co do zasady należy wymieniać raz w roku lub po przejechaniu ok. 12-15 tys. km. Modele z turbodoładowaniem i pojazdy jeżdzace w ruchu miejskim powinny miec wymieniany olej co 8–12 tys. km.

Nowoczesne oleje silnikowe – chronią w każdych warunkach?

Wspólczesne oleje, to produkty wielosezonowe, przystosowane do wydajnej pracy zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach.

Oleje syntetyczne o niskiej lepkości, np. 0W-30 czy 5W-40, zapewniają kompleksową ochronę silnika przez cały rok, w czasie upałów i w czasie mrozów, które błyskawicznie, zaraz po uruchomieniu napędu, docierają do wszystkich jego elementów.

Wymiana oleju silnikowego przed zimą?

Jeśli w twoim silniku pracuje olej syntetyczny o odpowiedniej lepkości i wysokiej jakości, nie musisz bezwzględnie wymieniać go przed zimą.

Wystarczy standardowa okresowa producenta wymiany. Oleje syntetyczne tracą swoje właściwości zdecydowanie wolniej niż środki smarujące półsyntetyczne i mineralne.  Zdecydowanie lepiej radzą sobie z wahaniami temperatury, jakie panują w okresie zimowym.

Jeżeli używasz samochodu głównie w ruchu miejskim lub roczne odległości, które pokonjesz są większe niż standardowe 15 tys. km, a serwis olejowy zaplanowany jest na początek roku, warto przesunąć go na jesień. To samo dotyczy właścicieli jednostek napędowych, w których pracują produkty mineralne albo półsyntetyczne. Oleje te gorzej radzą sobie z wilgocią i niskimi temperaturami.

Oleje, filtry czy akcesoria, które zapewniają utrzymanie silnika w nienagannej kondycji, znajdziesz na OSKP CEL.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *