Jesień i zima to pogarszające się warunki na drodze. Świadomośc aury i jej skutków w postaci utrudnionego rozruchu, słabnących baterii, zamarzniętych zamków i uciążliwie parujących szyb spędza sen z powiek kierowców. Dlatego warto prewencyjnie przeciwdziałać, serwisować, niż czekać do ostatniego momentu i naprawiać kosztowne awarie.
Czy warto więc przed nadejściem pierwszych mrozów zadbać o wymianę oleju silnikowego?
Dlaczego olej silnikowy jest tak ważny?
Olej silnikowy spełnia szereg kluczowych funkcji w silniku. Chroni ruchome elementy jednostki napędowej przed zatarciem. Pokrywa je cienką warstwą filmu olejowego, zmniejszając współczynnik tarcia między nimi.
Olej silnikowy odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury w silniku – obmywa i chłodzi rozgrzane elementy, odprowadzając nadmiar ciepła do miski olejowej.
Neutralizuje kwaśne związki i tym samym zabezpiecza jednostkę napędową przed korozją, a dzięki dodatkom myjącym utrzymuje wszystkie elementy w czystości.
Konsekwencje jazdy ze zużytym olejem
Każdy kierowca wie, że olej należy regularnie wymieniać. Jazda ze zużytym środkiem smarującym degraduje silnik. Wraz z eksploatacją oleju pogarszają się jego wszystkie właściwości.
Zmienia się zasadowość i lepkość. Olej przestaje radzić sobie z efektywnym smarowaniem i oczyszczaniem silnika i tym samym nie zapewnia mu należytej ochrony przed zatarciem i korozją.
W konsekwencji może dojść do obrócenia się uszkodzenia turbosprężarki, zniszczenia zaworów lub tłoków. Tego typu uszkodzenia generują wysokie koszty naprawy, a nawet konieczność kompletnego remontu jednostki napędowej.
Jak często wymieniać olej silnikowy?
Olej silnikowy co do zasady należy wymieniać raz w roku lub po przejechaniu ok. 12-15 tys. km. Modele z turbodoładowaniem i pojazdy jeżdzace w ruchu miejskim powinny miec wymieniany olej co 8–12 tys. km.
Nowoczesne oleje silnikowe – chronią w każdych warunkach?
Wspólczesne oleje, to produkty wielosezonowe, przystosowane do wydajnej pracy zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach.
Oleje syntetyczne o niskiej lepkości, np. 0W-30 czy 5W-40, zapewniają kompleksową ochronę silnika przez cały rok, w czasie upałów i w czasie mrozów, które błyskawicznie, zaraz po uruchomieniu napędu, docierają do wszystkich jego elementów.
Wymiana oleju silnikowego przed zimą?
Jeśli w twoim silniku pracuje olej syntetyczny o odpowiedniej lepkości i wysokiej jakości, nie musisz bezwzględnie wymieniać go przed zimą.
Wystarczy standardowa okresowa producenta wymiany. Oleje syntetyczne tracą swoje właściwości zdecydowanie wolniej niż środki smarujące półsyntetyczne i mineralne. Zdecydowanie lepiej radzą sobie z wahaniami temperatury, jakie panują w okresie zimowym.
Jeżeli używasz samochodu głównie w ruchu miejskim lub roczne odległości, które pokonjesz są większe niż standardowe 15 tys. km, a serwis olejowy zaplanowany jest na początek roku, warto przesunąć go na jesień.
To samo dotyczy właścicieli jednostek napędowych, w których pracują produkty mineralne albo półsyntetyczne. Oleje te gorzej radzą sobie z wilgocią i niskimi temperaturami.
Oleje, filtry czy akcesoria, które zapewniają utrzymanie silnika w nienagannej kondycji, znajdziesz na OSKP CEL.