Jak wybrać nowy akumulator do pojazdów?

21 sierpnia 2021

Stary akumulator, wyeksplatowany, niewłaściwie ładowany odmawia posłuszeństwa z dnia na dzień. Kierowca pojazdu ma mało czasu na zakup odpowiedniego akumulatora.

Przy obecnych standardach pojawia się zasadnicze pytanie – wybrać AGM, żelowy, czy zwykły akumulator? Jaka pojemność akumulatora? Jaka powinna być jego moc moc rozruchowa?

Aktualnie na rynku dostępne są trzy główne typy akumulatorów:

Akumulatory z płynnym elektrolitem. Jeśli twój pojazd nie posiada rozwiązań hybrydowych (starsze konstrukcje),  jeździsz w dłuższe trasy , to akumulator w tej technologii będzie odpowiedni dla twojego pojazdu. Dla aut nowszych z  systemem Start-Stop zaleca się akumulatory w technologii ECM – Gama akumulatorów Centra MH ECM przeznaczona jest do pojazdów mikrohybrydowych wyposażonych w system Start & Stop. Dzięki technologii ECM (Enhanced Cycling Mat) akumulatory tego typu gwarantują najkorzystniejsze działanie w ekstremalnych zastosowaniach pracy pojazdu jakim jest system Start & Stop. Auto wyposażone w taki system wykonuje w ciągu doby nawet kilkadziesiąt razy większą ilość rozruchów niż samochodów pozbawionych tego systemu

Akumulatory AGM głębokiego rozładowania do pojazdów nowszych konstrukcyjnie,  łodzi i kamperów. W akumulatorach AGM elektrolit jest całkowicie ustabilizowany. Specjalne włókna szklane w akumulatorach AGM wchłaniają elektrolit, co przekłada się na znaczący wzrost pracy cyklicznej. Umożliwia to wielokrotne ładowanie i rozładowywanie akumulatora bez uszczerbku dla jego parametrów użytkowych. Akumulatory te sprawdzają się w  pojazdach z napędem hybrydowym lub samochodach intensywnie eksploatowanych.

Akumulatory żelowe , akumulatory rekombinacyjne.  Kwas zmieszany jest z dwutlenkiem krzemu i ma konsystencję żelu, żel unieruchamia elektrolit. Gazy zamieniają się w parę wodną. Następnie ulegają skropleniu i w postaci wody wracają do akumulatora.  Dzięki wysokiej szczelności mogą pracować w różnym położeniu. Wybrane modele mogą być montowane nawet w kabinie.

Krótko mówiąc: Dla mniej zaawansowanych technologicznie aut dobrym wyborem będzie akumulator tradycyjny lub ECM, z kolei właściciele samochodów hybrydowych powinni polegać wyłącznie na technologii AGM. Natomiast akumulatory żelowe nie powinny być stosowane jako akumulatory rozruchowe.

Przy zakupie akumulatora należy okreslić  jego parametry zgodnie z zaleceniem producenta pojazdu. Należy zwrócić uwagę na trzy elementy:

1) Wymiary akumulatora: nie mogą być większe, niż przewidziane dla niego miejsce w samochodzie.

2) Pojemność akumulatora: określa ilość energii dostarczonej przez akumulator do kompletnego rozładowania w temperaturze 25 st. C. Pojemność akumulatora powinna ściśle zawierać się w parametrach określonych przez producenta pojazdu. Wybór akumulatora o pojemności dużo większej niż ta zalecana, może skutkować jego ciągłym niedoładowaniem. Akumulator o zbyt małej pojemności może nie dysponować energią potrzebną do odpalenia silnika. Dlatego też pojemność akumulatora powinna być równa lub maksymalnie o 10% większa niż wartość sugerowana przez producenta pojazdu.

3) Prąd rozruchowy: określa natężenie szczytowe akumulatora w temperaturze -18 st. C. Oznacza to, że im większym prądem rozruchowym dysponuje akumulator, tym więcej energii jest on w stanie dostarczyć w krótkim czasie do rozrusznika. Jest to szczególnie ważne w zimie.  Zgęstniały olej stawia większy opór przy próbie rozruchu, a odpalenie silnika wymaga większej ilości energii.

Ostatnim krokiem w wyborze akumulatora są wartości dodane: trzyletnia gwarancja (standardowo producenci udzielają dwóch lat na gwarancję akumulatora), pakiet Assistance (uprawniający do wezwania bezpłatnej pomocy drogowej w razie problemów z akumulatorem).

Pamiętajmy, niewłaściwy dobór akumulatora może spowodować jego przedwczesne wyeksploatowanie i problemy z porannym odpaleniem silnika. Nasza Stacja diagnostyczna dysponuje wykwalifikowanym personelem, który udzieli wskazówek w doborze odpowiedniego akumulatora. Zapraszamy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *