Układ hamulcowy – kiedy zwrócić uwagę na hamulce?

21 marca 2019

Nie ma wątpliwości co do tego, że najważniejszym elementem wpływającym na bezpieczeństwo jazdy samochodem jest układ hamulcowy. Dlatego niezależnie od dokonywanych wymian należy w odpowiednim okresie czasu zajrzeć do hamulców. Sprawdzić ich stan, nawet jeśli nie jeździliśmy samochodem zbyt dużo.

Jeździsz samochodem okazjonalnie? – uważaj na hamulce

Teoretycznie producenci wskazują, że hamulce należy sprawdzać co 15 tys. kilometrów, jednakże czy wiecie, że nie używając samochodu zbyt często, możemy hamulcom bardziej zaszkodzić, niż im pomóc? Wyobraźcie sobie, że autem poruszacie się raz w tygodniu, zaledwie na zakupy do najbliższego centrum handlowego. Częściej korzystacie z samochodu służbowego, dlatego Wasze auto uwielbia stać pod tzw. “chmurką”.

Tarcza hamulcowa to nic innego jak metal, na który negatywnie oddziaływują warunki atmosferyczne, przez co osadza się na nich rdza. Proces hamowania, kiedy na tarczach jest rdza, nie tylko znacznie przyspiesza zużycie klocków hamulcowych ale także samo hamowanie jest słabsze, ponieważ klocki zamiast po tarczy, ślizgają się po tlenku węgla.

Pedał hamulca traktujesz z ostrożnością podczas jazdy?

W przypadku hamulców, myślenie o ich żywotności przez pryzmat ich oszczędzania na drodze nie przynosi dobrych efektów. Pomyślmy, jedziemy w długą trasę, wybieramy trasę o małym natężeniu ruchu, bez korków, nigdy nie dociskamy hamulca, zawsze staramy się hamować silnikiem. Z jednej strony uprawiamy ecodriving z drugiej strony, czy nasze auto jest wtedy przygotowane w 100% na nieprzewidziane wypadki?

Hamulce aby działały w 100% muszą być poddane wysokiej temperaturze, dodatkowo przy słabym hamowaniu, nie ścieramy dokładnie wszelkich naleciałości na tarczach a więc “niebezpieczna” rdza nadal może wydłużać nam drogę hamowania oraz prowadzić do szybszego zużycia klocków hamulcowych.

Płyn hamulcowy – jak często do niego zaglądamy?

O płynie hamulcowym nie pamiętamy zbyt długo, a jeśli nawet, staramy się do niego spojrzeć to spoglądamy na jego poziom, nie jesteśmy w stanie sprawdzić jego właściwości. Płyn hamulcowy odpowiada za przenoszenie siły z pedału hamulca na klocki hamulcowe, dlatego nie tylko jego ilość jest ważna ale także jakość.

Płyn hamulcowy jest płynem higroskopijnym czyli pochłaniającym wilgoć, która dostaje się do układu hamulcowego. Nie wpływa to dobrze na jego właściwości, im dłużej ten sam płyn w układzie hamulcowym tym większe prawdopodobieństwo, że jego właściwości zbliżają się do właściwości zwykłej wody.

Najlepszym sposobem sprawdzenia płynu jest sprawdzenie jego temperatury wrzenia, która poniżej 180 stopni kwalifikuje płyn do wymiany. Takiej oceny płynu można dokonać w każdym warsztacie samochodowym, również serwis samochodowy Cel świadczy taką usługę. Pamiętajmy jednak, że płyn warto wymieniać minimum co dwa lata.

Wymiana klocków hamulcowych – kiedy ją wykonać?

Wymianę klocków hamulcowych nie warunkuje czas a sposób ich eksploatacji. Jeśli podczas hamowania usłyszymy jakiekolwiek odgłosy tarcia czy stukania, jeśli zauważymy mniejszą siłę hamowania, należy niezwłocznie sprawdzić stan hamulców. Przyczyn tego stanu rzeczy może być wiele a niedaleki termin ostatniej wymiany nie jest żadną gwarancją, że klocki hamulcowe są jeszcze dobre.

Uważa się, że klocki hamulcowe kwalifikują się do wymiany kiedy ich grubość osiągnie 3 mm, ale należy je wymienić także wtedy, kiedy nie działają poprawnie, kiedy widoczne jest nierówne ścieranie się okładzin czy są pęknięte. Pamiętając przy tym, że klocki hamulcowe zawsze wymieniamy w komplecie, czyli po dwóch stronach na osi.

Wymiana tarcz hamulcowych – do kiedy można jeździć bezpiecznie?

Sprawdzenie tarcz hamulcowych na “oko”, nie ma większego sensu, chyba, że widzimy ich tragiczny stan. O ile sprawdzenie ich grubości nie jest kłopotliwe o tyle sprawdzenie bicia tarcz, dokonać oceny ich stanu powinien wykonać mechanik samochodowy.

Tarcze hamulcowe w najlepszym wypadku powinny wytrzymać zużycie dwóch kompletów klocków hamulcowych, jednak nie jest to regułą. Grubość tarcz nie powinna być niższa o 2mm od grubości pierwotnej. Im cieńsza tarcza tym mocniej się rozgrzewa przy hamowaniu a więc po przekroczeniu dopuszczalnych norm, tarcze hamulcowe stają się mniej bezpieczne.

Tarcza hamulcowa powinna dobrze przylegać do piasty koła, powinna być równo starta przez klocki hamulcowe a także nie może być widocznych na niej pęknięć czy rdzy.

Najczęstszymi objawami, które są widoczne a które kwalifikują lub mogą kwalifikować tarcze hamulcowe do wymiany to:

  • niepokojący hałas
  • odczuwalne bicie przy hamowaniu
  • nierównomierna siła hamowania

Hamulec ręczny – jak o niego zadbać?

Przede wszystkim używać, nie doprowadzać do zastoju gdzie nieruszana linka hamulca zardzewieje i nie będzie możliwości jego zaciągnięcia.  Zapobiegnie to ich rdzewieniu oraz blokowaniu. Sprawdzajmy regularnie stan linek, smarujmy je a unikniemy nieprzyjemnych sytuacji. Świecąca na czerwono kontrolka hamulca ręcznego może wskazywać na zapieczenie się linki.

Przewody hamulcowe – jak sprawdzić ich stan?

Kiedy przewody hamulcowe pękną jest już zbyt późno na jakąkolwiek reakcję. Na szczęście ten element obowiązkowo jest sprawdzany podczas każdego obowiązkowego badania technicznego. Podczas przeglądu testowana jest m.in. wytrzymałość przewodów na duże ciśnienie w układzie, poprzez dynamiczne hamowanie na rolkach oraz sprawdzany jest stan wizualny samych przewodów.

Warto zawsze pytać o stan techniczny przewodów hamulcowych, nawet jeśli auto jest tylko na wymianie oleju. Konserwacja hamulców kluczem do bezpiecznej jazdy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *