Co może wpłynąć na wynik przeprowadzonego testu akumulatora?

5 lutego 2021

Przy serwisie samochodu, pamiętajmy o akumulatorze.

O akumulatorze przypominamy sobie najczęściej wtedy, kiedy nasze auto nie chce odpalić. Chociaż zima sprzyja takim niespodziankom, to mogą one zdarzyć się o każdej porze roku.

Czy możemy sprawdzić stan akumulatora? Wystarczy prosty pomiar.

Niestety, bardzo często pomijamy sprawdzenie akumulatora podczas corocznego serwisu pojazdu, dlatego przede wszystkim warto sprawdzić, czy dany serwis samochodowy dokonuje przeglądu akumulatora, kiedy oddajemy nasze auto do specjalistów. Dobry serwis samochodowy powinien taką usługę wykonywać podczas każdego przeglądu serwisowego.

Co jeśli jednak chcemy sami przeprowadzić prosty test akumulatora?

Możemy to uczynić za pomocą prostego miernika elektrycznego. Nie da on nam co prawda od razu konkretnej odpowiedzi, czy nasz akumulator jest do wymiany, pozwoli jednak zwrócić uwagę na problem z elektryką w samochodzie, co pozwoli nam zdecydować czy powinniśmy oddać samochód do serwisu samochodowego.

Pomiar napięcia akumulatora dokonujemy na wyłączonym zapłonie, przykładamy miernik do zacisków akumulatora – plusem do plusa, minusem do minusa, włączamy miernik i sprawdzamy napięcie.

Napięcie akumulatora powinno wynosić min. 12,5 V, jeśli jest dużo niższe, akumulator może być uszkodzony lub niedoładowany.

Ten test nie sprawdza jakie jest napięcie rozruchowe akumulatora. Dlatego dla pełnej diagnozy baterii, np. sprawdzenia akumulatora pod obciążeniem, należy udać się na stację kontroli pojazdów lub do serwisu samochodowego.

Jak sami sprawdzimy napięcie ładowania?

Napięcie podczas ładowania, to napięcie podczas pracy samochodu. Ważną informacją jest, czy akumulator jest odpowiednio ładowany podczas jazdy. Dlatego kolejny test wykonamy w taki sam sposób jak pierwszy, tylko, że przy włączonym silniku.

Najczęściej spotykanym napięciem ładowania jakie wskazuje producent akumulatora powinno mieścić się w przedziale od 13,6 do 14,5 V i powinno pozostawać stałe niezależnie od obrotów.

Istnieją pojazdy, dla których napięcie ładowania może sięgać nawet 15 V, wtedy jednak, za pracę alternatora odpowiada elektryka pokładowa. W takich przypadkach, warto oddać samochód do zaufanego serwisu dla sprawdzenia stanu akumulatora.

Co może wpłynąć na wynik przeprowadzonego testu?

Najważniejsze aby podczas przeprowadzania testu, zwrócić uwagę na połączenie kabli na akumulatorze. Najczęstsze przyczyn złego pomiaru to:

  • zanieczyszczone klemy akumulatora (zbyt duża ilość tlenków)
  • nieprawidłowe połączenie masy z karoserią (silna rdza)
  • niedokręcone kable na klemach akumulatora

Przy powyższych przypadkach nastąpi spadek napięcia, podczas ładowania, jak i poboru prądu.

Na co powinniśmy zwrócić uwagę aby nasz akumulator utrzymywał olimpijską formę?

Pamiętajmy o nim, sprawdzajmy przy każdej możliwej okazji jego stan, nie zapominajmy wyłączać urządzeń elektrycznych wychodząc z samochodu. W naszym serwisie wprowadziliśmy jako normę, sprawdzenie stanu akumulatora podczas serwisowania pojazdu.

test_akumulatora-stacja_diagnostyczna-cel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *