Kontrolki w samochodzie

8 września 2021

Kontrolki w samochodzie – co oznaczają?

Przeciętny nowy samochód ma ponad dwa tuziny modułów komputerowych pracujących za kulisami, rozległą sieć czujników i setki przewodów elektrycznych łączących wszystkie te komponenty. Ta złożoność oznacza, że w samochodzie może dochodzić do awarii , a kiedy coś się dzieje, pierwszą wskazówką jest często kontrolka ostrzegawcza na desce rozdzielczej. W pojeździe, na desce rozdzielczej znajduje się sporo konkretnych danych dotyczących: obrotów silnika, prędkości poruszania się, ilości paliwa w baku, czy temperatury oleju. Samochód za pomocą kontrolek przekazuje nam mnóstwo informacji.
Czerwone kontrolki w aucie (awarie) – informują nas  o problemach w samochodzie, które wymagają natychmiastowej naprawy. Istnieje bowiem domniemanie, że brak reakcji ze strony kierującego może skutkować awarią pojazdu.
Żółty kolor (ostrzegawcze) – oznaczają drobne awarie lub za sprawą systemów ostrzegawczych informują kierowcę pojazdu o konieczności zgłoszenia się do serwisu samochodowego celem kontroli poszczególnych systemów.  Żółte kontrolki wskazują również na systemy ESP lub ABS. Jeśli takie kontrolki świecą się cały czas, to wskazują na nieprawidłowe działanie jednego z powyższych systemów. Światło pulsacyjne oznacza prawidłowe działanie systemu.

Kolor zielony – informują nas o prawidłowym działaniu funkcji, w które auto zostało wyposażone. Lampki zapalają się w momencie uruchomienia funkcji przez kierującego pojazdem i gasną po wyłączeniu.

Jasnoniebieski kolor – kontrolka świateł drogowych (długich)

Kontrolka silnika (check engine)

Kontrolka check engine może być czerwona lub bursztynowa i zazwyczaj przedstawia zarys silnika, słowa „serwis silnika wkrótce” lub po prostu „sprawdź silnik” pogrubionymi literami.  Kontrolka check engine ostrzega o wszelkich problemach związanych z silnikiem. Może to obejmować coś tak prostego, jak luźny korek wlewu paliwa lub poważniejsze problemy, takie jak wypadanie zapłonu, stukanie lub utrata kompresji, co może skutkować przedwczesnym zużyciem lub awarią silnika. Kontrolka check engine zapala się na chwilę po przekręceniu kluczyka w stacyjce, ale gaśnie po uruchomieniu pojazdu. Jeśli pali się światłem ciągłym, system wykrywa problem. Ze względu na możliwość poważnego uszkodzenia silnika nie zalecamy prowadzenia pojazdu. Należy zadzwonić po lawetę i oddać pojazd do serwisu.

kontrolka-check-engine-kontrolki-w-samochodzie-cel

Kontrolka temperatury płynu chłodzącego silnika

Kontrolka temperatury silnika ma czerwony termometr, a jej podświetlenie wskazuje, że silnik się przegrzewa. Jest to poważny problem i może spowodować uszkodzenie silnika, dlatego należy zjechać na pobocze i wyłączyć pojazd. Istnieje szereg przyczyn, które mogą spowodować przegrzanie silnika: np. uszkodzona pompa wody, zablokowany termostat, wyciek w chłodnicy lub jednym z węży płynu chłodzącego lub uszkodzona uszczelka głowicy.

czerwona-kontrolka-temperatury-płynu-chłodniczego-kontrolki-w-aucie

Kontrolka ciśnienia oleju silnikowego

Kontrolka ciśnienia oleju silnikowego oznacza, że olej nie krąży prawidłowo w silniku. Jest to poważny problem, ponieważ niewystarczające ciśnienie oleju może spowodować przedwczesne zużycie lub nawet zatarcie silnika. Najczęstsze przyczyny niskiego ciśnienia oleju to niski poziom oleju, zużyta pompa olejowa i inne zużyte elementy wewnętrzne. Dobrym pomysłem jest regularne sprawdzanie poziomu oleju silnikowego i wymiana oleju w określonych przez producenta odstępach czasu.

Kontrolka ciśnienia oleju w samochodzie

Kontrolka wymiany oleju

Wskazuje, kiedy należy wymienić olej silnikowy, na podstawie przejechanego przebiegu. Możesz zobaczyć ten wskaźnik wyświetlany jako tekst zamiast, np: „Serwis silnika wkrótce” lub „Wymagana wymiana oleju”. Niektórzy producenci samochodów określają tę funkcję również jako wskaźnik żywotności oleju.

kontrolka-wymiany-oleju-kontrolki-w-samochodzie

Wskaźnik temperatury płynu przekładniowego

Wskaźnik temperatury transmisji jest często przedstawiany jako żółty lub czerwony termometr otoczony kołem zębatym lub z napisem „OIL TEMP”. Zapalona kontrolka wskazuje, że transmisja się przegrzewa. Należy zatrzymać się i wyłączyć pojazd.  Najczęstsze przyczyny przegrzewania się skrzyni biegów to niski poziom płynów, zużyte elementy wewnętrzne, a także długie przebiegi i długotrwałe holowanie.

wysoka-temperatura-skrzyni-stacjacel

Kontrolka ostrzegawcza baterii

Wskaźnik baterii ma kolor czerwony i przedstawia zarys baterii z symbolami plusa i minusa. Zapalona kontrolka wskazuje, że system ładowania pojazdu nie działa prawidłowo. Problemem może być akumulator, ale przyczyną może być również luźny, skorodowany kabel akumulatora, zużyty alternator, zepsuty pasek,  lub inna usterka elektryczna w systemie. To zupełnie normalne, że kontrolka zapala się, a następnie gaśnie podczas uruchamiania pojazdu. Jeśli światło zaświeci się podczas jazdy, powinieneś zjechać na pobocze i zatrzymać się, gdy tylko będzie to bezpieczne. W przeciwnym razie silnik zgaśnie po całkowitym rozładowaniu akumulatora, co może zająć tylko kilka minut.

kontrolka-akumulatora-kontrolki-w-aucie

Kontrolka ostrzegawcza ciśnienia w oponach

Kontrolka ostrzegawcza ciśnienia w oponach jest przedstawiona jako żółta opona z wykrzyknikiem pośrodku. Ta lampka ostrzegawcza oznacza, że jedna z opon pojazdu jest niedopompowana i w niektórych nowoczesnych pojazdach – może wskazywać, która opona ma niskie ciśnienie. Za włączenie tej kontrolki odpowiada system monitorowania ciśnienia w oponach (lub TPMS). Jeśli włączy się podczas jazdy, zjedź,  zatrzymaj się tak szybko, jak to możliwe i sprawdź opony. Jeśli wszystkie opony są nadal napompowane, powinieneś pojechać do najbliższej stacji serwisowej, aby sprawdzić ciśnienie i w razie potrzeby uzupełnić powietrze. Najczęstsze przyczyny zapalenia się tego światła to przebicie opony, wadliwy czujnik ciśnienia w oponie, a także sezonowe zmiany temperatury, które mogą powodować stopniową utratę ciśnienia w oponie.

czujnik-ciśnienia-w-oponach-kontrolki-w-samochodzie

Kontrolka zmniejszonej mocy silnika

Nowoczesne pojazdy są wyposażone w system awaryjny lub tryb awaryjny, który ogranicza wydajność silnika w przypadku wykrycia poważnej usterki. Ta konfiguracja ma na celu ochronę silnika, skrzyni biegów i innych elementów układu napędowego przed uszkodzeniem. System uruchamia kontrolkę silnika, aby się zaświeciła, a w niektórych pojazdach może również świecić się wskaźnik „obniżonej mocy silnika”. Chociaż pojazdem nadal można jechać, najlepiej jest zjechać na pobocze i zatrzymać się ze względu na możliwość uszkodzenia. Wadliwy czujnik położenia przepustnicy jest jedną z najczęstszych przyczyn włączania się tej kontrolki.

kontrolka-check-engine-zmniejszona-moc-silnika

Kontrolka ostrzegawcza hamulca

Lampka ostrzegawcza hamulca ma czerwone kółko z wykrzyknikiem lub literą „P” pośrodku. Zapalona kontrolka wskazuje, że hamulec postojowy jest zaciągnięty lub wystąpił problem z układem hamulcowym. Spróbuj zaciągnąć i zwolnić hamulec postojowy, gdy będzie to bezpieczne. Jeśli kontrolka w samochodzie nie gaśnie, wezwij lawetę. Możliwe przyczyny to zużyte tarcze lub klocki hamulcowe, niski poziom płynu hamulcowego, zablokowany hamulec postojowy lub problem z układem przeciwblokującym (ABS).

kontrolka-hamulca-kontrolki-w-samochodzie

Kontrolka ostrzegawcza ABS

Kontrolka ABS ma żółte lub czerwone kółko z literami „ABS” pośrodku i zapala się, gdy wykryty zostanie problem z układem przeciwblokującym. System ten poprawia skuteczność hamowania na śliskich drogach poprzez pulsowanie hamulców, aby zapobiec blokowaniu się kół i poślizgowi. Hamulce powinny nadal działać, jeśli ta lampka zapali się podczas jazdy, ale skuteczność hamowania awaryjnego może być zmniejszona. Najczęstsze przyczyny zapalenia się tej kontrolki, to wadliwy czujnik prędkości koła lub problem ze sterownikiem ABS.

kontrolka-abs-kontrolki-w-samochodzie

Kontrolka ostrzegawcza kontroli trakcji ESP

System kontroli trakcji współpracuje z układem przeciwblokującym. Selektywnie włącza hamulce, aby zapobiec poślizgowi kół podczas przyspieszania, a często włącza się podczas jazdy po oblodzonych i zaśnieżonych drogach, mokrej nawierzchni, piasku i żwirze. Jeśli jednak lampka nadal się świeci, oznacza to, że wystąpił problem z systemem i może on nie działać prawidłowo. Wadliwy czujnik prędkości koła jest jedną z najczęstszych przyczyn zapalenia się tej kontrolki.

esp-kontrola-trakcji-kontrolki-w-samochodzie

Kontrolka ostrzegawcza kontroli stabilności ESC

Elektroniczna kontrola stabilności, czyli ESC, to kolejny aspekt układu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania. Kontrola stabilności działa, aby utrzymać pojazd w zamierzonym kierunku. Odbywa się to poprzez monitorowanie prędkości kół i sygnałów sterujących, a następnie w razie potrzeby uruchamianie hamulców, aby zapobiec ślizganiu się lub obracaniu. Niektóre pojazdy mają specjalną kontrolkę ostrzegawczą „ESC” lub „VSC”, która zapala się, gdy system jest włączony i pozostaje zapalona w przypadku usterki, ale wiele pojazdów tego nie robi. W takich przypadkach zamiast tego włącza się lampka ostrzegawcza kontroli trakcji.

ESC-elektroniczna kontrola trakcji-kontrolki-w-aucie

Kontrolka ostrzegawcza wspomagania kierownicy

Kontrolka wspomagania kierownicy ma czerwoną lub żółtą ikonę kierownicy, często z wykrzyknikiem z boku. Świeci się, gdy wykryty zostanie problem z układem kierowniczym. Jeśli Twój pojazd jest wyposażony w elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS), musisz udać się do serwisu samochodowego w celu zdiagnozowania problemu. Jeśli jednak samochód jest wyposażony w hydrauliczne wspomaganie kierownicy, lampka często oznacza, że zbiornik płynu wspomagania kierownicy jest niski. Uzupełnij i sprawdzaj stan. Jeśli problem będzie się powtarzał, umów się na wizytę serwisową.

kontrolka-wspomagania-kierownicy

Kontrolka ostrzegawcza poduszki powietrznej

Podświetlona lampka poduszki powietrznej wskazuje, że wystąpiła usterka systemu poduszek powietrznych pojazdu, często określanego mianem dodatkowego systemu bezpieczeństwa (SRS).  Lampka kontrolna zazwyczaj zawiera czerwoną ikonę poduszki powietrznej, chociaż w niektórych pojazdach zastępuje ją tekst „SRS” lub „AIR BAG”. Nie należy prowadzić pojazdu, jeśli zaświeci się ta kontrolka, ponieważ oznacza to, że poduszki powietrzne mogą nie zadziałać w przypadku zderzenia, a napinacze pasów bezpieczeństwa mogą nie zostać odpowiednio napięte. Zalecamy wizytę w warsztacie, podpięcie się pod komputer celem zdiagnozowania usterki.

kontrolka-poduszki-powietrznej-kontrolki-w-samochodzie

Kontrolka ostrzegawcza pasów bezpieczeństwa

Oświetlenie pasów bezpieczeństwa przedstawia kontur osoby zapiętej pasami bezpieczeństwa i pozostaje podświetlony, dopóki kierowca pojazdu nie zapnie pasów. Niektóre pojazdy monitorują również przedni fotel pasażera. Jeśli wszyscy pasażerowie zapięli pasy, a światło się nie wyłącza, może to oznaczać problem z czujnikiem zapięcia pasa lub jednym z czujników nacisku pod siedzeniem.

kontrolka-pasow-bezpieczenstwa

Kontrolka blokady zmiany biegów

Nowoczesne automatyczne skrzynie biegów są wyposażone w blokadę zmiany biegów, która zapobiega toczeniu się pojazdu w przypadku przypadkowego wciśnięcia dźwigni zmiany biegów, dopóki kierowca nie naciśnie pedału hamulca. W niektórych pojazdach może również uniemożliwić uruchomienie silnika. Lampka blokady zmiany biegów ma zieloną stopkę w okręgu i włącza się, aby pokazać, kiedy system jest aktywny.

Kontrolka niskiego poziomu paliwa – rezerwa paliwa

Wskaźnik niskiego poziomu paliwa ma bursztynową lub czerwoną pompę paliwa i zapala się, gdy w zbiorniku paliwa prawie wyczerpie się benzyna lub olej napędowy, w zależności od typu pojazdu. Poziom paliwa wymagany do wyzwolenia tej kontrolki ostrzegawczej może się różnić w zależności od pojazdu. Dodatkowo kontrolka ta może się zapalić, jeśli korek wlewu jest luźny.

kontrolka-rezerwy-paliwa

Kontrolka ostrzegawcza płynu do spryskiwaczy

Kontrolka płynu do spryskiwaczy zapala się, gdy wykryty zostanie niski poziom płynu do spryskiwaczy. Ta kontrolka jest zazwyczaj żółta i zawiera ikonę przedniej szyby. Ten sam symbol znajduje się na korku zbiornika płynu do spryskiwaczy, dzięki czemu można łatwo określić, gdzie należy dodać płyn. Większość pojazdów ma tylko jeden zbiornik płynu do spryskiwaczy, który zwykle znajduje się pod maską.

kontrolka-spryskiwaczy-kontrolki-w-samochodzie

Kontrolka Start-Stop silnika

Wiele nowoczesnych pojazdów jest wyposażonych w automatyczne systemy start-stop, które mają na celu oszczędzanie paliwa podczas jazdy po mieście. Systemy te mogą wyłączyć silnik, gdy pojazd zwalnia aż do zatrzymania i szybko włączyć go ponownie po zwolnieniu pedału hamulca. Zmniejsza to czas pracy silnika na biegu jałowym podczas siedzenia w korku. Kontrolka start-stop silnika to zazwyczaj litera „A” otoczona okrągłą strzałką i może wskazywać kilka różnych rzeczy. Może świecić w kolorze zielonym lub niebieskim, co oznacza, że system jest aktywny, lub w kolorze bursztynowym, co oznacza, że system został wyłączony. Wykrzyknik obok tej ikony zwykle oznacza usterkę systemu start-stop.

kontrolka-start-stop-kontrolki-w-aucie

Kontrolka z kluczykiem

Kontrolka bezpieczeństwa może się włączyć z kilku powodów. Może zapalić się i wyłączyć układ zapłonowy, jeśli włożony zostanie nieprawidłowy kluczyk. Najczęstszym powodem jest odstraszanie złodziei. Gdy pojazd jest zaparkowany i zablokowany, typowe jest, że kontrolka miga od czasu do czasu, wskazując, że system alarmowy jest uzbrojony. Konstrukcja tego wskaźnika może się różnić, ale zwykle przedstawia zarys samochodu z ikoną kluczyka lub kłódki.

kontrolka-z-kluczykiem

Kontrolka świecy żarowej

Silniki Diesla wyposażone są w świece żarowe, które mają za zadanie podgrzewać komorę spalania i wspomagać rozruch silnika, gdy jest zimny. Świece żarowe wystarczająco podgrzeją powietrze w silniku po kilku sekundach i wyłączają się, gdy jest wystarczająco gorące. Bursztynowe światło świecy żarowej – zawijane z dwiema pętlami – zapala się, aby pokazać, że świece żarowe się nagrzewają. Lampka gaśnie, gdy silnik jest gotowy do uruchomienia. Jeśli kontrolka świecy żarowej miga lub pozostaje włączona, oznacza to, że może występować problem z tym układem i uruchomienie pojazdu może być trudne.

kontrolka-swiec-zarowychj

Kontrolka DPF

Oprócz świec żarowych pojazdy z silnikami wysokoprężnymi są również wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF), który zbiera sadzę i popiół podczas przechodzenia przez układ wydechowy. Filtr ten poprawia emisje i zmniejsza ilość dymu wydobywającego się z rury wydechowej, jednak z czasem może się zatkać. Kontrolka DPF zapala się, gdy filtr jest zablokowany i wymaga czyszczenia lub wymiany. Ta lampka ostrzegawcza ma zwykle kolor bursztynowy, a projekt często przedstawia pudełko wypełnione małymi kółkami lub kłębem dymu przechodzącym przez linię kół.

kontrolka-dpf

Kontrolka DEF ADBLUE

Kontrolka płynu wydechowego silnika wysokoprężnego lub lampka DEF to trzecie światło ostrzegawcze, o którym powinni wiedzieć właściciele pojazdów z silnikiem wysokoprężnym. To światło wygląda bardzo podobnie do światła DPF z dodatkiem dwóch kropel symbolizujących płyn. Lampka zapala się, gdy wykryty zostanie niski poziom płynu wydechowego silnika wysokoprężnego, po czym często pojawiają się ostrzeżenia tekstowe o konieczności uzupełnienia zbiornika DEF. Płyn ten jest mieszaniną mocznika i wody dejonizowanej, która jest wtryskiwana do układu wydechowego w celu zmniejszenia emisji tlenku azotu. Inną popularną nazwą DEF jest AdBlue. Należy jak najszybciej uzupełnić zbiornik DEF, gdy zaświeci się ta kontrolka. W przeciwnym razie silnik może przejść w tryb zmniejszonej mocy lub całkowicie się zatrzymać, jeśli zbiornik jest całkowicie pusty.

kontrolka-DEF-ADBLUE

Kontrolka tempomatu

Kontrolka tempomatu zazwyczaj zawiera ikonę prędkościomierza i może wskazywać kilka różnych rzeczy w zależności od koloru. Kolor zielony często oznacza, że tempomat został ustawiony. Bursztynowe lub żółte światło może oznaczać, że tempomat jest włączony, ale nie jest ustawiony, lub że wystąpił problem z systemem. Zapoznaj się z instrukcją obsługi, aby uzyskać szczegółowe informacje na temat tempomatu w Twoim pojeździe.

kontrolka-tempomatu-kontrolki-samochodowe

Adaptacyjny tempomat

Adaptacyjny tempomat wykorzystuje kamery i czujniki skierowane do przodu, aby utrzymać ustaloną prędkość i odległość od poprzedzającego samochodu. Po włączeniu adaptacyjny tempomat może spowolnić pojazd, jeśli samochód jadący z przodu zacznie zwalniać. I odwrotnie, może przywrócić pojazdowi pożądaną prędkość podróżną, jeśli poprzedzający samochód przyspieszy lub wjedzie na inny pas. Istnieje kilka powszechnych kontrolek na desce rozdzielczej związanych z systemem adaptacyjnego tempomatu. Możesz zobaczyć tekst „ACC”, ikonę prędkościomierza z samochodem za nim lub samochód z falami przed nim. Kontrolki zazwyczaj wskazują, że system jest włączony. Szereg pasków pomiędzy dwiema ikonami pojazdów zwykle wskazuje pożądaną odległość do innych samochodów. Więcej informacji na temat tego systemu można znaleźć w instrukcji obsługi.

kontrolka-aktywnego-tempomatu

Kontrolka ostrzegawcza przed kolizją

Systemy ostrzegania o kolizji z przodu wykorzystują sieć kamer i czujników do wykrywania pojazdów z przodu i ostrzegają kierowcę, jeśli kolizja jest prawdopodobna. Możliwości i ograniczenia tych systemów mogą się jednak znacznie różnić w zależności od pojazdu. Na przykład niektóre systemy są wyposażone w automatyczne hamowanie awaryjne, które może spowolnić pojazd bez udziału kierowcy.

kontrolka-kolizja

Kontrolka ostrzegawcza o zjechaniu z pasa ruchu

Jak sama nazwa wskazuje, system ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu ostrzega kierowcę, jeśli pojazd zjeżdża ze swojego pasa. Typowe metody ostrzegania obejmują światła ostrzegawcze „LDW” lub „LDA”, symbol samochodu skręcającego z pasa, słyszalny sygnał dźwiękowy oraz – w połączeniu z asystentem utrzymania pasa ruchu – pociągnięcie za kierownicę w celu skorygowania toru jazdy pojazdu.

kontrolka-asystent-pasa-ruchu

Kontrolka czujników parkowania

Jeśli twój pojazd jest wyposażony w czujniki parkowania, możesz zobaczyć lampkę ostrzegawczą z literą „P” i trójkątem oddzielonym falami. Symbolowi temu może również towarzyszyć sygnał dźwiękowy lub widok pojazdu z lotu ptaka. Wskazuje, że przedni lub tylny zderzak znajdują się w bliskiej odległości od obiektu, ale może również wskazywać na potencjalny problem z tym systemem. Dodatkowe informacje znajdziesz w instrukcji obsługi.

kontrolka-czujników-parkowania

System monitorowania martwego pola

Systemy monitorowania martwego pola wykorzystują czujniki po bokach i z tyłu pojazdu do wykrywania innych samochodów, które mogą być zasłaniane przez pole widzenia kierowcy. Systemy te zwykle ostrzegają kierowcę, podświetlając ikonę – dwa rozłożone samochody rozdzielone falami – w lusterku bocznym najbliżej zbliżającego się pojazdu. Możesz również zobaczyć kontrolki „BSM” lub „BLIS” na desce rozdzielczej. Te kontrolki mogą wskazywać, że system działa, ale mogą również wskazywać na potencjalny problem.

kontrolka-asystenta-martwego-pola

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *