Geometria kół – zasady i bezpieczeństwo

25 sierpnia 2021

Ustawienie geometrii zawieszenia znacząco wpływa na inne elementy pojazdu. Wpływa nie tylko na jakość prowadzenia pojazdu, ale na samo bezpieczeństwo kierującego i pasażerów. Właściwe ustawienie geometrii zwiększa żywotność opon, układu kierowniczego  i elementów zawieszenia. Pod pojęciem geometrii kół kryje się kilka ustawień zawieszenia: kąt pochylenia kół, zbieżność kół, kąt pochylenia sworznia zwrotnicy oraz kąt wyprzedzenia osi sworznia zwrotnicy. Geometria 3D

geometria-3d-stacja_kontroli-cel-1

Mówiąc o zbieżności kół , mówimy o kącie położenia kół przednich i tylnich (ta sama oś) względem siebie. Patrząc na pojazd z góry i widząc koła skierowane do wewnątrz mówimy o zbieżności dodatniej. Zbieżność ujemna charakteryzuje się kołami skierowanymi na zewnątrz. Mówimy wtedy o rozbieżności. Co do zasady koła na tej samej osi powinny mieć identyczny kąt zbieżności. Ustawienie  kół idealnie równolegle względem siebie (zbieżność zerowa) jest optymalnym ustawieniem kół, kompromisem pomiędzy oporami toczenia, zużywaniem się opon i bezpiecznym prowadzeniem pojazdu.

kat-nachylenia-kola-geometria-3d

 

Kat pochylenia koła jest ważnym parametrem, który odpowiada za powierzchnię styku opony z podłożem oraz prowadzenie pojazdu w zakrętach. Im większa jest jej powierzchnia, tym większą uzyskujmy przyczepność.  Kąt pochylenia dodatni wskazuje na koła skierowane górną płaszczyzną na zewnątrz. Kąt ujemny wskazuje na kołe skierowane górną płaszczycną do wewnątrz. Często obserwuje się niewielki kąt ujemny n aprzedniej osi.

kat-nachylenia-kola-geometria-3d

 

Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy w pojeździe, który znajduje  się między osią sworznia zwrotnicy a prostą prostopadłą do podłoża. Kąt ten odpowiada za stabilną jazdę na wprost i szybkie pokonywanie zakrętów. Prawidłowe ustawienie kąta wyprzedzenia sworznia zwrotnicy pozwala na “samoczynne” powracanie kierownicy do punktu zerowego przy wychodzeniu z zakrętu.

Kąt pochylenia osi sworznia zwrotnicy

 

Jak rozpoznać złe nastawy geometrii kół.

  • Ściąganie auta na jedną ze stron, prawo lub lewo,
  • Nierównomierne zużywanie się opon
  • Piszczenie opon przy skręcaniu
  • Niestabilne prowadzenie, które wymaga ciągłego korygowania toru jazdy.
  • Nierówne ustawienie kierownicy podczas jazdy na wprost,
  • Kierownica nie wraca do naturalnej pozycji po wyjeździe z zakrętu,

ustawienie-kierownicy

Kiedy należy kontrolować geometrię zawieszenia?

  • Po naprawie zawieszenia (wymiania wahaczy, belki skrętnej, kolumn resorujących),
  • Po naprawie układu kierowniczego (końcówki drążków kierowniczych, wymiana przekładni kierowniczej),
  • Po  kolizji lub wypadku,
  • Po wjechaniu w głęboką dziurę,
  • Gdy auto ściąga, na jedną ze stron,
  • Gdy dochodzi do nierównomiernego zużycia bieżnika (przycinania),
  • Okresowo raz do roku

Dysponujemy doświadczonymi mechanikami i nowoczesnym sprzętem pomiarowym. Geometrię zawsze wykonujemy w samochodzie z całkowicie sprawnym zawieszeniem i układem kierowniczym. Przed pomiarem mechanik kontroluje sworznie wahaczy, sprawdza drążki kierownicze, końcówki drążków kierowniczych oraz elementy gumowe i metalowo-gumowe.

Geometria 3D – Stacja serwisowa CEL

geometria-3d-stacja-serwisowa-cel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *