Nowe przepisy dla klimatyzacji
Zgodnie z przepisami Unii Europejskiej w sprawie ochrony środowiska od 1 stycznia 2017 roku producenci samochodów zobowiązani są do stosowania w układach klimatyzacji czynnika o obniżonym współczynniku potencjału tworzenia efektu cieplarnianego R1234yf.
Nowy czynnik chłodniczy był opracowywany przez długi czas, a ma tylu zwolenników ilu przeciwników. Oczywiście ma swoje zalety, ale również ma wady. Największą bolączką warsztatów jak i właścicieli nowych pojazdów jest koszt czynnika, który tani nie jest, a może dojść nawet do 5-krotności starego czynnika R134a.
Czym jest R1234yf?
Czynnik R1234yf jest gazem, który potrafi stosunkowo łatwo zmienić swój stan z gazowego w ciekły i na odwrót. Czas kondensacji, lub inaczej skraplania, ma znaczenie dla użytkowników pojazdów samochodowych i ma wpływ również na koszt klimatyzacji. Czynnik, który ma skrócony czas kondensacji szybciej będzie oddawać oczekiwaną temperaturę. Wartość GWP tego czynnika to 4, czyli dużo mniej niż starego R132a, który wynosi 1430. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej 2006/40/WE maksymalna dopuszczalna wartość czynnika GWE w systemach klimatyzacji w nowych pojazdach wynosi 150. Im niższy wskaźnik tym szybciej rozkłada się on w atmosferze, przez co jest bardziej przyjazny dla środowiska.
Właściwości czynnika chłodniczego R1234yf
Czynnik | R1234yf |
Temperatura wrzenia | -29°C |
Ciśnienie pary nasyconej przy 25°C | 664 kPa |
Ciśnienie pary nasyconej przy 80°C | 2438 kPa |
Gęstość pary nasyconej | 37,6 kg/m3 |
Temperatura samozapłonu | 405°C |
GWP | 4 |
Nazwa chemiczna | 2,3,3,3-tetrafluoropropen, HFO-1234yf |
Gdzie wymienić czynnik R1234yf?
Praktycznie można to zrobić w większości zakładów serwisujących klimatyzację samochodową.
Dodaj komentarz