Naprawa opony samochodowej – czy warto?

5 lutego 2018

Naprawa opony samochodowej – wady i zalety takiego rozwiązania

Samochód bez opon nigdzie nie pojedzie – nie trzeba tego z pewnością tłumaczyć żadnemu kierowcy. Co więcej, opony w dużej mierze wpływają na bezpieczeństwo jazdy. To dzięki nim auto ma zapewnioną odpowiednią przyczepność do podłoża. Niestety, czasami bywa tak, że z oponami dzieje się coś złego. Nie zawsze jednak sytuacja jest tak dramatyczna, że niezbędna jest ich wymiana. Czasami wystarczy sama naprawa.

Na szczęście nie każda usterka opony wiąże się z jej wymianą na nową. Czasami jednak występują uszkodzenia, które tylko z pozoru wyglądają na niegroźne, jednak dalsza jazda na niej byłaby zbyt niebezpieczna. O tych usterkach postaramy się opowiedzieć?

 Najgroźniejsze dla opony – nie są pogoda czy prędkość ale takie krawężniki, dziury czy inne przeszkody, które nie powinny wystąpić podczas normalnej jazdy samochodem

Po wstępnych oględzinach możemy stwierdzić – gdzie nastąpiła szkoda:
  • uszkodzenia boku opony,
  • uszkodzenia czoła bieżnika.

Uszkodzenia boku opony to najczęściej wybrzuszenia, nacięcia i pęknięcia na ścianie bocznej opony – od strony wewnętrznej lub zewnętrznej.  W większości występują po mocnym uderzeniu kołem w ostrą krawędź. tego typu uszkodzeń raczej nie powinno się naprawiać, co one oznaczają?

Wybrzuszenie na ścianie bocznej opony

Przy takim uszkodzeniu, następuje przecięcie struktury opony, co prawda opona trzyma ciśnienie ale przy kolejnym obciążeniu opony – jazda może zakończyć się tragicznie. Ponadto takiej opony nie da się wyważyć.

Nacięcie na ścianie bocznej opony

Z kolei te uszkodzenie może wydawać się niebezpieczne, jednak proste nacięcie to jedna z wad opony, którą można naprawić. O ile nacięcie nie jest zbyt szerokie i głębokie. Opona nie odzyska już swoich dawnych właściwości, jednak specjalne łatki pomogą jej w dokończeniu jazdy sezonu. Ponownie nie warto jej zakładać.

Zdarcie boku opony

Kiedy na powierzchni opony zobaczymy płytkie ubytki w ściance bocznej, nie musimy się tym bardzo martwić, możemy je potraktować jako uszczerbek wizualny – o ile zdarcie nie jest duże a wulkanizator oceni je na niegroźne.

Wgłębienie opony na ścianie bocznej

To rzadkie zjawisko, częściej widoczne są wybrzuszenia, jednak kiedy zdarzy się Wam je dostrzec to najczęściej jest to wrodzona wada opony i nie powinna zagrażać dalszemu użytkowaniu.

Uszkodzenia opony związane z jej „czołem”

Przebicie punktowe opony

Przyjęło się, że tego typu uszkodzenia naprawia się kiedy dziura posiada maksymalnie 5 mm średnicy. Należy jednak pamiętać, że opony o wysokim indeksie prędkości, nie powinny być w ogóle naprawiane

Wyząbkowanie bieżnika

W wyniku tego procesu, bieżnik opony kiedy spojrzymy na niego z profilu przypomina zęby piły. Ząbkowanie występuje na krawędziach bieżnika lub  środkowej części.  Tego typu uszkodzenie nie kwalifikuje opony do wymiany jeśli nie przeszkadza nam hałas, który generuje taka opona.  Najskuteczniejszą metodą w zapobieganiu ząbkowaniu jest przełożenie opon, jednakże pamietajmy, że producenci nie zachęcają do tego typu rozwiązania.

Nieprawidłowe zużycie bieżnika

Nierównomierne zużycie bieżnika może być spowodowane nieprawidłowym ciśnieniem opony, rozregulowaniem geometrii czy po prostu skrzywioną felgą. Jeśli zużycie bieżnika jest poważne, nic nie da się zrobić – opona powinna zostać wymieniona. j

Wiek oopony

Nawet odpowiednio użytkowana/przechowywana opona posiada niewielki wiek przydatności. Przyjmuje sie, że po okresie 7 lat od daty produkcji opona, niezależnie od swojego stanu, powinna zostać wymieniona. Zmiany wynikające z wieku opony są niewidoczne, to mikropęknięci, które mogą być tak niebezpieczne jak widoczne przecięcia opony.

Opona nie da się wyważyć

Oponę, której nie da się wyważyć również należy uznać za uszkodzoną i kwalifikującą się do wymiany. Nawet jeżeli opona nie ma żadnych widocznych uszkodzeń to brak możliwości jej wyważenia oznacza poważny problem. Najczęściej jest on wynikiem jej mechanicznego uszkodzenia. W przypadku opony nowej oznacza wadę fabryczną i kwalifikuje oponę do reklamacji.

 

Odpowiedni serwis wulkanizacyjny

Wychodząc naprzeciw tym, którzy nie chcą wymieniać opon, a jedynie je naprawić, podejmujemy się wykonywania tego rodzaju prac.

Niezależnie od zakresu prac, jakie trzeba wykonać, zawsze działamy naprawdę bardzo szybko. Wszystko po to, aby nasi klienci nie tracili niepotrzebnie czasu. Jesteśmy świadomi tego, że dzisiaj każdy gdzieś się spieszy. Nasze usługi wykonujemy należycie, a jednocześnie nie pobieramy za nie wygórowanych opłat. Nasze ceny są naprawdę przystępne, co w porównaniu z jakością gwarantuje nam rzesze zadowolonych klientów.

Chcesz mieć pewność, że Twoje opony zostały naprawione należycie? Skontaktuj się z nami

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *