Klimatyzacja w samochodzie – dlaczego serwisujemy?

25 lutego 2019

Klimatyzacja w samochodzie – czy powinniśmy serwisować klimatyzację co roku?

Klimatyzacja w samochodzie to już nie luksus jak było to kilkanaście lat temu. Dziś to niezbędne urządzenie bez którego trudno sobie wyobrazić dalszą podróż kiedy temperatura na zewnątrz przekracza 20 stopni Celsjusza. Owszem można otworzyć okna, włączyć tylko nawiew ale czy to jest sposób na wygodną podróż?

O wszystkie urządzenia, które nam służą należy dbać, ale jak to robić aby nie stracić przy tym fortuny? Najlepszym sposobem jest zapobiegać a nie leczyć, dlatego przytaczamy kilka faktów, po których poznaniu powinniśmy mieć nie tylko ogląd sytuacji w temacie, ale także zrozumieć jak działa klimatyzacja w samochodzie. Serwis klimatyzacji nie będzie nam wtedy straszny a koszty jakie przy tym poniesiemy staną się inwestycją nie tylko w wygodną podróż ale także w zdrowie wszystkich pasażerów.

Jaką role odgrywa gaz w klimatyzacji?

Budowa samego układu klimatyzacji nie jest skomplikowana, sercem całości jest kompresor, ciałem zaś chłodnica z całym układem przewodów i rur, z kolei za krew możemy uznać gaz (najczęściej czynnik R134a), dzięki któremu w naszym samochodzie może zapanować odpowiednia temperatura ale też nasz kompresor będzie mógł spokojnie pracować.

Wielu z nas decyduje się na serwis klimatyzacji kiedy odczuwa nieprawidłowe działanie układu chłodzenia. Warto wtedy pamiętać, że klimatyzacja samochodowa traci aż 75% swej wydajności, kiedy w układzie pozostaje połowa gazu. W praktyce oznacza to, że samochód po prostu nie chłodzi w ogóle lub tak jak na początku kiedy go kupiliśmy.

No dobrze ale jak ten czynnik ubywa z naszego układu? To proste, gaz krążąc po układzie jest bardzo zimny, zatem przez różnice temperatur pomiędzy układem a otoczeniem następuje powolne odparowanie gazu poprzez elastyczne przewody w instalacji, co daje nam ubytek rzędu ok 10 do 15 proc czynnika w ciągu całego roku. Oznacza to, że już po 3 latach od ostatniego „nabicia” klimatyzacji mamy mocno odczuwalny spadek wydajności klimatyzacji.

To jednak nie wszystko, gaz jest tym dla układu klimatyzacji samochodowej czym krew w żyłach człowieka, a więc pełni jeszcze jedną bardzo ważną funkcję. Czynnik jest także nośnikiem oleju smarującego, który jest niezbędny do prawidłowego działania kompresora, szczególnie w nowych samochodach, gdzie kompresory są znacznie bardziej „wrażliwe” na braki środka smarującego.

Czym grozi utrata smarowania? W najlepszym wypadku głośniejszą pracą sprężarki, najczęściej naprawą lub wymianą kompresora a więc z znacznymi kosztami. Dlatego pomimo prostej zasady działania, klimatyzacja w samochodzie to układ, na który szczególnie należy zwracać uwagę.

Czy warto czekać 3 lata na znaczny spadek działania klimatyzacji w samochodzie?

Aby w samochodzie mieć odpowiednią temperaturę, układ klimatyzacji musi pracować na pełnych obrotach, w wyniku jego działania następuje skraplanie, a więc występuje wilgoć, która nie jest korzystna dla całego układu.

Dlatego częścią klimatyzacji jest także także tzw. osuszacz, który najczęściej występuje przy chłodnicy klimatyzacji, jego efektywność działania spada już po dwóch latach, a kiedy on nie będzie działał dobrze, wtedy wysoka zawartość wody doprowadzi nas do korozji elementów instalacji.

A to już nie przelewki, koszty wymiany chłodnicy, przewodów są spore, zważywszy na fakt, że nie do każdego samochodu mamy odpowiednie zamienniki – no cóż, w oryginale klimatyzacja daje nam możliwość poczucia czym jest prawdziwa temperatura kiedy dochodzi do płacenia rachunku.

FAKTY:

– każdego roku z układu klimatyzacji w samochodzie, ubywa ok 10-15% czynnika chłodzącego
– bez odpowiedniej ilości czynnika chłodzącego – kompresor nie otrzymuje odpowiedniego smarowania
– podczas pracy klimatyzacji, w układzie wytwarza się wilgoć, po dwóch latach pracy osuszacz traci swe właściwości – pamiętajmy o jego serwisowaniu.

Zapobiegać czyli:

co roku sprawdzać stan czynnika w układzie klimatyzacji
– co roku sprawdzać ilośc oleju w układzie klimatyzacji
– co roku sprawdzać jej szczelność
– sprawdzać stan osuszacza

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *